Biggest bottleneck for my gaming pc?

I recently purchased a computer for gaming and after playing for a month on WoW with it I was slightly disappointed in it's performance compared to my old computer. I get 20ish fps and minor stuttering in high population areas and raid situations with settings on high. I paid a couple hundred less for my computer then I had originally expected so I'm looking to put that extra money back into the computer and need some advice on what to upgrade. Specs are as follows:

Windows Vista Home Premium 32 bit
Q6600 2.4GHz
Intel G33 Express Chipset
Corsair XMS2 Xtreme Performance 4GB PC2-6400 DDR2
320GB SATA 7200RPM
ASUS 4850HD
Antec True Power Trio 650W PSU

My monitor runs at 1650x1050. Any help you can give me would be greatly appreciated.
14 answers Last reply
More about biggest bottleneck gaming
  1. Should run fine imo.

    Download the latest drives if you havent.
    Well of course WoW also needs a fast internet connection so that might be a problem for stuttering.
    You really dont need a upgrade. I dont even think One game came out that uses Quad core.
    Your motherboard can be a bit better, but still good for now.
    Your graphics card is one of the best out yet, so that shouldnt be a problem.
  2. On that rig you should NOT be getting 20is fps in WoW....you should be pulling five or six times that framerate at least! Make absolutely sure you download and install the latest ati/amd drivers for your video card.
  3. I have basically that exact system, except a worse video card (8600 GTS), so I have no idea why you're getting 20ish fps when I get 50-60... that said not all of my settings are maxxed, and I'm at 1920x1200

    Check your drivers, and maybe ask on the WoW tech support forums (might be worth mentioning that you've already deleted your Interface and WTF folders, even if you hadn't, because they tend to suggest that as a scapegoat to add a day or 3 to your request time).

    That said, try deleting your Interface and WTF folders, see if it makes a difference. Deleting the WTF folder will reset every single setting in WoW to default and I've noticed that when I did it recently and reset my video settings I noticed a fps boost. Less clutter I from previous patches I guess.
  4. WOW has mostly had poor performance in vista compared to XP
  5. razor512 said:
    WOW has mostly had poor performance in vista compared to XP


    don't think this is really true anymore, and besides, it should not account for only getting 20 frames per second with his setup.
  6. Never played WOW, but you are using an integrated Intel GMA 3000 (??) video solution. Integrated video is general considered not to be good enough for gaming.

    My guess is that your previous computer had an add-in ATI or nVidia video card.
  7. rayzor said:
    don't think this is really true anymore, and besides, it should not account for only getting 20 frames per second with his setup.


    yep it shouldn't cause a slowdown like that but it is a little slower, slow enough to notice it is slower but not slow enough to make the game unplayable like that
  8. K first ... if you have an integrated video card on your board disable it (in the BIOS)... its even worst if you noobilly connected your screen to the VGA plug of your motherboard lol ... could happen ... if your sreen is in fact connected to the VGA (Via adapter) or better DVI connector of your video card, that the PCI Express Bus is prioritized in the BIOS, the Integrated Video Chipset is off and all of your drivers are up to date ... well i can only assume that you have a crappy internet connexion ... cuz your have a hell of a good computer there ! the one ill build soon is similar to that.. Well kinda boosted with steroids ... hehe

    Q9450 FSB 1333 (338$) with a ASUS Triton 79 Cooler (65$)
    Asus P5E3-DX IX38 Wi-FI (320$)
    4 GB DDR3 1333 Kingston (244$)
    Sapphire RADEON HD4870 (307$)
    1TB Sata II (150$)
    Pioneer Blue Ray Reader (153$)
    PSU NSPIRE 850W 4XPCIE (142$)
    Windows Vista Ultimate 64 bit (212$)
    All in an ANTEC 300 Case (51$)

    BENQ G2400WD 1920X1200 (380$)

    With all applicables fees .. 2800$

    I think i have quite a good bargain ! And a freakin machine :P
    Cant wait to get it :P
  9. Guess i somehow missed the fact that you had integrated graphics!!

    Before even attempting to game on a pc, make sure you have an at least decent video card. Even a really cheap one is almost always better than integrated graphics, which, due to poor driver support and the utter weakness of integrated graphics could be causing your frame rate issues.
  10. You were right the first time. He has an HD 4850.

    Quote:
    Windows Vista Home Premium 32 bit
    Q6600 2.4GHz
    Intel G33 Express Chipset
    Corsair XMS2 Xtreme Performance 4GB PC2-6400 DDR2
    320GB SATA 7200RPM
    ASUS 4850HD
    Antec True Power Trio 650W PSU


    Also, OP, with this rig there is absolutely nothing that you need to upgrade.
    There is a problem when you're only getting 20 FPS in WoW with a rig like this, but it most certainly is not due to weak or lacking hardware.
  11. Do what Altheran suggested. It does sound like you have not disabled the onboard graphics, and make sure your monitor is connected to the video card and not the GPU.

    Also, download Catalyst 8.7, and install it after you have uninstalled any previous video drivers.
  12. lol...sorry guys, i guess i need to get some sleep! :(

    where did op go? anyway, do you have this problem in other games, or is it just WoW?
  13. Altheran said:
    K first ... if you have an integrated video card on your board disable it (in the BIOS)... its even worst if you noobilly connected your screen to the VGA plug of your motherboard lol ... could happen ... if your sreen is in fact connected to the VGA (Via adapter) or better DVI connector of your video card, that the PCI Express Bus is prioritized in the BIOS, the Integrated Video Chipset is off and all of your drivers are up to date ... well i can only assume that you have a crappy internet connexion ... cuz your have a hell of a good computer there ! the one ill build soon is similar to that.. Well kinda boosted with steroids ... hehe

    Q9450 FSB 1333 (338$) with a ASUS Triton 79 Cooler (65$)
    Asus P5E3-DX IX38 Wi-FI (320$)
    4 GB DDR3 1333 Kingston (244$)
    Sapphire RADEON HD4870 (307$)
    1TB Sata II (150$)
    Pioneer Blue Ray Reader (153$)
    PSU NSPIRE 850W 4XPCIE (142$)
    Windows Vista Ultimate 64 bit (212$)
    All in an ANTEC 300 Case (51$)

    BENQ G2400WD 1920X1200 (380$)

    With all applicables fees .. 2800$

    I think i have quite a good bargain ! And a freakin machine :P
    Cant wait to get it :P


    First of all, thats only around $2300 all up. Second of all, not sure what you mean by applicable fees, but if you're paying 2800 that is not a bargain :P
  14. ^^ I think he means VAT ( at arounf 14.5% ) as the applicable fees :)

    Not a bad machine mate - should be a good gaming rig for sure.

    @ the OP --> Unless you have some hectic spyware running ( check your Task Manager CPU level in the Processes Tab. Should be 99% System Idle Process before you start playing WOW. ) you def shouldnt be getting such bad FPS. Unless you are totally noob even drivers will only cost you like 10FPS - driver issues will mostly cause massive jerking, black screens, CTD's or graphic artifacts in the game.

    So im going to agree with everyone else here. You need to disable your Integrated Piece Of Crap in bios. But - like the poster above said. Check which socket you plugged the screen cable into :) :) :)
Ask a new question

Read More

PC gaming Gaming Computers World Of Warcraft Video Games